ICT op maat

Onze samenleving wordt steeds ‘digitaler’.  Zowel op het werk als daarbuiten zijn basis ICT-vaardigheden een must om te kunnen participeren. ‘Allemaal digitaal’ is de leuze.  Laaggeletterden ondervinden echter heel wat drempels op de weg naar het vlot gebruik van een computer, tablet, smartphone. Daarom concentreert ons aanbod zich op de basics : hoe start ik de computer, hoe werk ik met de muis, hoe stuur ik een mail, wat zijn apps, hoe krijg ik die op mijn tablet, hoe kan ik informatie opzoeken op mijn tablet ?   De aanpak is laagdrempelig en functioneel. We werken vanuit herkenbare ‘leertaken’ en spelen zoveel mogelijk in op concrete vragen van de deelnemers.

Vind je weg digitaal - ism TWI maatwerkbedrijf

Hoewel werknemers vaak actief zijn op sociale media ondervinden zij moeilijkheden met het functioneel inzetten van ICT. In deze korte module leren medewerkers digitale hulpmiddelen inzetten om zich beter te oriënteren en de weg te vinden. Er gaat heel wat aandacht naar het interpreteren van info op een beeldscherm.  We leren (beter) werken met google maps, de agenda, de app of website van de nmbs, mivb, ... ... Mobiliteit  en ICT worden gecombineerd en aangebracht op het leertempo van de deelnemers.

ICT op/naar het werk - ism Tracé

Tracé Brussel biedt aan zowel werkzoekenden als werknemers in werkervaringsprojecten kortlopende opleidingen aan die de deelnemers willen versterken op de werkvloer of in hun zoektocht naar werk. 

In deze maatwerkmodule combineren we ICT en Nederlands.  We vertrekken vanuit taken die gelinkt zijn met werk en werk zoeken. De deelnemers leren teksten schrijven en opslaan, mails lezen, beantwoorden en schrijven. Aandacht voor lees- en schrijfvaardigheid gaat hand in hand met het werken aan ICT competenties.

Wegwijs op je tablet/smartphone - ism dienstencentrum De Rotonde

Bezoekers van het dienstencentrum maken kennis met de basismogelijkheden van hun tablet/smartphone en zetten ze hun eerste stappen in de wereld van de 'apps' : ze leren een app downloaden en gebruiken.  We beperken ons tot een aantal apps die erg nuttig kunnen zijn in hun dagelijkse leven, voor hun engagement in de vereniging en voor het volgen van hun (klein)kinderen.   We exploreren bv de mogelijkheden van Skype, online winkelen en – bankieren, uurregelingen van het openbaar vervoer,…